Dieta Atkinsa to kolejny plan odżywiania, który zakłada, że głównym źródłem odkładającej się w ludzkim organizmie tkanki tłuszczowej są węglowodany. Co za tym idzie, ten amerykański dietetyk uważa, że sposobem na zbicie dodatkowej wagi może być ich ograniczenie, zastępując tym samym owe składniki innymi elementami jadłospisu człowieka – tłuszczami oraz białkami.

Kuracja opracowana przez nowojorczyka już ponad 40 lat temu cieszy się na całym świecie ogromną popularnością, albowiem nie przewiduje zbytnich restrykcji. Pozwala na jedzenie ulubionych produktów w dowolnych niemal ilościach, jeśli tylko są w niej dopuszczalne. Opisywana dieta daje możliwość konsumowania przede wszystkim tłuszczów. Zarówno tych pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnych.

Wspomniany sposób żywienia, dzieli się, podobnie jak diety: Dukana, South Beach czy Montignaca na fazy. Są one 3. W pierwszej z nich, najbardziej restrykcyjnej z uwagi na ograniczenia dozwolonego spożycia węglowodanów (max. 20 gram dziennie) nie wolno spożywać zbóż i ich pochodnych (np. pieczywa), owoców, warzyw skrobiowych, do których nie zaliczają się m.in. sałata, szpinak, kapusta, por, kalarepa, szparagi, seler, cebula, pomidor, dynia, burak, groch i ogórek, a także produktów nabiałowych. Podczas tej fazy, jak i całej diety warto pić nie mniej niż 2 litry wody. Dozwolone są także słaba kawa i herbata.

Drugi etap jest już nieco łagodniejszy i daje możliwość konsumowania od 30 do 50 gram węglowodanów na dobę. W trakcie jego trwania można do menu włączyć owoce o małej zawartości cukrów (m.in. maliny) oraz inne warzywa.

Ostatnia część diety dr. Roberta Atkinsa, który może trwać nawet przez resztę życia (inaczej niż poprzednie – pierwsza nie powinna przekroczyć dwóch tygodni, a druga rozsądnego czasu niezbędnego do osiągnięcia pożądanej wagi) przewiduje zwiększenie dobowej racji żywnościowej do 3 obfitych posiłków i 2 przekąsek. Pozwala on na zwiększenie obecności w jadłospisie cukrów.

Ważną zasadą opisywanej kuracji jest rezygnacja z używek. Dla jej efektywności istotne znaczenie ma także wybór kulinarnej obróbki dań. Zaleca się gotowanie na parze i w folii, pieczenie oraz rezygnację ze smażenia.

Dieta, o której mowa posiada kilka niewątpliwych plusów. Pozwala pozbyć się 2-5 kg bez uczucia głodu, a także stabilizuje poziom ciśnienia, cholesterolu, trójglicerydów oraz cukru, ale ma też wady. Z powodu zmieniania proporcji dostarczanych do organizmu składników odżywczych, może skutkować niedoborami witamin i minerałów, przez przekazywanie do ciała zbyt wielu tłuszczów i białek obciąża nerki, czym może wywołać podagrę, niekiedy zakwasza organizm, uszkadzając zęby i stymulując powstawanie bakterii w obrębie jamy ustnej, a także, podobnie jak dieta ektogeniczna, może doprowadzić do rozkładu ciał ketonowych, a w następstwie tego procesu do mdłości, apatii oraz wymiotów. Ze względu na to, wdrożenie diety Atkinsa trzeba skonsultować z lekarzem i zaprzestać jej natychmiast po stwierdzeniu u siebie utrzymywania się wywołanych nią niekorzystnych rezultatów.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułDieta Punktowa
Następny artykułDieta Montignaca
DietaSOS
Najciekawsze publikacje dotyczące konkretnych diet a także porady umożliwiające skuteczne i bezpieczne odchudzanie i wiele innych ciekawych informacji przydatnych dla osób które szczupłą i dobrze zbudowaną sylwetką interesują się od dłuższego czasu jak i dla tych, którzy stawiają swoje pierwsze kroki w temacie FIT i pochodnych.