Znana również jako Plan Protal, dieta Dukana swoją nazwę zawdzięcza twórcy – doktorowi Pierre’owi Dukanowi. Ten francuski lekarz kilkanaście lat temu opracował, składającą się czterech następujących po sobie etapów kurację odchudzającą. Na czym ona polega?

Kolejne fazy diety Dukana są stopniowo coraz mniej restrykcyjne i pozwalają pacjentowi niwelować ograniczenia związane z przyjmowanymi pokarmami. Jest to bezpośrednio związane z ich przeznaczeniem – pierwsze dwie mają na celu zbicie wagi osoby stosującej kurację, a kolejne jedynie utrzymanie jej efektów. Pierwsza z nich nazywana jest fazą uderzeniową lub ataku. Trwa od jednego do dziesięciu dni (przy czym najczęściej jest to okres 2-7 dni), co jest uzależnione od tego, ilu kilogramów pacjent chce się pozbyć oraz od jego indywidualnych predyspozycji – wieku i wydolności organizmu. Podczas trwania pierwszego etapu diety Dukana wolno spożywać wyłącznie produkty bogate w białko zwierzęce, aczkolwiek nietłuste. W tej fazie do zaakceptowania są przede wszystkim: chudy nabiał, niektóre ryby, delikatne mięsa (np. kurczak) oraz wędliny. W trakcie trwania fazy uderzeniowej (jak i podczas całego okresu stosowania diety) wolno używać kawy oraz herbaty, ale najkorzystniejsze jest picie niskozmineralizowanej wody o małym stężeniu gazu w ilości minimum 1,5 l dziennie.

Drugi etap diety doktora Dukana zwany jest naprzemiennym. W jego toku, jak sama nazwa wskazuje, należy stosować wymienny jadłospis. Faza ta trwa najdłużej, bo aż do chwili osiągnięcia przez pacjenta upragnionej wagi. W tym czasie należy stosować kilkudniowe cykle (zmienne co 1, 3 albo 5 dni), podczas których trzeba spożywać produkty proteinowe na przemian z warzywami – mogą być surowe bądź też gotowane. Dozwolone jest jedzenie: kopru, grzybów, selera, papryki, szpinaku, zielonej fasolki szparagowej, kapusty, grzybów, pomidorów, sałaty, cykorii, bakłażanów, marchwi, porów, buraków, a także rzodkiewek.

Trzecia faza diety doktora Dukana nosi nazwę etapu utrwalenia. Wedle założeń dietetyka, powinna ona trwać tak długo, ile kilogramów pomogły zrzucić poprzednie fazy – licząc po 10 dni za każdy utracony kilogram. W czasie trwania trzeciej fazy diety należy jeść to samo, co do tej pory z pewnymi wyjątkami. Można do menu włączyć owoce o niewielkiej zawartości cukru (porcję dziennie) oraz dwie kromki pełnoziarnistego chleba i dwa plastry żółtego sera na dzień. Etap utrwalania charakteryzuje się jeszcze jednym odróżnieniem od pozostałych. Podczas jego trwania, osoba przebywająca na diecie Dukana może dwa razy w tygodniu (ale nie jednego dnia) zjeść posiłek, którego nie dotyczą żadne obostrzenia. Aby jednak nie zmarnować przez to wypracowanych efektów, podczas trzeciej fazy diety doktora Dukana, należy jeden dzień w tygodniu spożywać jedynie proteiny.

W ostatniej fazie diety, która znana jest jako etap stabilizacji, można już spożywać normalne posiłki nieobłożone żadnymi restrykcjami. Dotyczy to jednak tylko sześciu dni w tygodniu, jeden należy (najlepiej do końca życia, a przynajmniej do chwili, gdy przestanie zależeć nam na rezultatach diety) poświęcać na jedzenie wyłącznie produktów wysokoproteinowych.

W każdej z opisanych faz – niezależnie od tego, co się je, należy robić to do syta. Nie dopuszczając do powstania uczucia głodu eliminujemy bowiem ryzyko podjadania zakazanych produktów.

Podczas stosowania kuracji doktora Dukana należy suplementować się błonnikiem, którego spożycie w produktach żywnościowych jest ograniczone. Dla osiągnięcia pozytywnych jej skutków, warto nie tylko zwracać uwagę na przyjmowane jedzenie, ale również podejmować aktywność fizyczną. Trzeba pamiętać, że owa dieta, podobnie jak wiele innych jest dość restrykcyjna więc niezalecana ciężarnym, matkom karmiącym, osobom w podeszłym wieku oraz chorym.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułDieta Cukrzycowa
Następny artykułDieta Jabłkowa
DietaSOS
Najciekawsze publikacje dotyczące konkretnych diet a także porady umożliwiające skuteczne i bezpieczne odchudzanie i wiele innych ciekawych informacji przydatnych dla osób które szczupłą i dobrze zbudowaną sylwetką interesują się od dłuższego czasu jak i dla tych, którzy stawiają swoje pierwsze kroki w temacie FIT i pochodnych.