Kolejną, obok diet jabłkowej oraz ananasowej kuracją, której główny pożądany rezultat (odchudzanie pełni tu zaledwie rolę „skutku ubocznego”) to oczyszczanie organizmu z zalegających w nim toksyn, jest dieta karczochowa. Ze względu na błyskawiczny postęp cywilizacji, z którym wiąże się bytowanie w powietrzu różnego rodzaju zanieczyszczeń i lotnych związków chemicznych szkodliwych dla naszego zdrowia, tego rodzaju kuracje wydają się być wręcz zbawiennymi. Opisywany plan żywienia, jak sugeruje jego nazwa, opiera się podobnie do diety jabłkowej i ananasowej na jednym, głównym składniku pokarmowym. Z tego też względu należy podchodzić do niego roztropnie i przestrzegać jego zasad tylko przez pewien okres.

Można wyróżnić dwie, równie popularne odmiany owej metody odżywiania. Jedna z nich zakłada, niemal identycznie jak inne diety jednoskładnikowe, trzydniową detoksykację organizmu bazującą na spożywaniu tylko jednego typu żywności, jakim w tej sytuacji jest karczoch wspomaganego jedynie przez inne, lekkostrawne produkty – np. nietłusty nabiał czy pochodne zbóż. Inna modyfikacja wspomnianej diety jest bardziej rygorystyczna i  przewiduje stosowanie się do niej przez kwartał, podczas którego trzeba comiesięcznie podejmować dziesięciodniowe cykle. W ich trakcie nie wolno konsumować nic innego, poza karczochami (rekomenduje się także picie sporządzanego z nich wywaru) oraz innych warzyw i owoców.

Tak korzystne działanie diety karczochowej zawdzięczamy oczywiście właściwościom tego zielonego warzywa. Stanowi ono bogate źródło błonnika, który jak wiadomo bardzo pozytywnie wpływa na pracę jelit, poprawiając ich perystaltykę. Dodatkowo wspomniany produkt zawiera składniki niezwykle ważne dla osób zmagających się z cukrzycą. Dzięki nim, ludzie spożywający karczochy mogą cieszyć się tym, że węglowodany obecne w ich organizmach są trawione bardzo powoli. Ponadto związki, których złoże stanowią te warzywa stymulują regulację poziomu cholesterolu i cukru we krwi, regenerują nerki i układ sercowo-naczyniowy. Za odchudzający efekt konsumowania karczochów odpowiedzialny jest fakt, iż posiadają one tylko 1% tłuszczu, a zatem są bardzo niskokaloryczne oraz obecna w nich cynaryna, wykazująca silną aktywność moczopędną. Jak wiadomo, uwalnianie się z ciała nadmiaru płynów sprzyja traceniu masy. Oprócz tego, składnik ten dobrze oddziałuje na pracę wątroby.

Należy pamiętać, że dieta karczochowa przynosi rezultaty wyłącznie w połączeniu z uprawianą przez przynajmniej 30 minut dziennie dowolną aktywnością fizyczną. Warto również mieć na uwadze, że dieta ta jest uboga w różnorodne pokarmy, a więc nie dostarcza organizmowi wszystkich niezbędnych mu do prawidłowego funkcjonowania witamin i składników mineralnych. Po jej zakończeniu trzeba więc je uzupełnić. Ów sposób żywienia jest dosyć restrykcyjny, a co za tym idzie niebyt odpowiedni dla kobiet w ciąży, młodych matek, osób starszych oraz wszystkich tych, dla których wszelkie odstępstwa od zbilansowanej diety mogą być niebezpieczne.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułDieta Jabłkowa
Następny artykułDieta Śródziemnomorska
DietaSOS
Najciekawsze publikacje dotyczące konkretnych diet a także porady umożliwiające skuteczne i bezpieczne odchudzanie i wiele innych ciekawych informacji przydatnych dla osób które szczupłą i dobrze zbudowaną sylwetką interesują się od dłuższego czasu jak i dla tych, którzy stawiają swoje pierwsze kroki w temacie FIT i pochodnych.