Zasady diety ketogenicznej wykształciły się już wiele lat temu. To jedna z najstarszych wersji diety tłuszczowo-białkowej. W czasach jej powstania, ludzie nie zdawali sobie sprawy z tego, że oprócz wspierania leczenia chorób o charakterze neurologicznym (,autyzmu, Parkinsona, Alzheimera czy padaczki), posiada ona również inne zalety. Pomaga zachować, a także uzyskać wymarzoną wagę, wypracować masę mięśniową, jak również stymuluje stabilizację poziomu insuliny we krwi. Wskazaniem do jej stosowania mogą być także zaburzenia metaboliczne.

Dieta ta, nazywana również ketogenną lub niskowęglowodanową zakłada, jak mówią jej nazwy, ograniczenie spożycia białek i węglowodanów (które zazwyczaj stanowią odpowiednio 15 i 50% dziennego menu) na rzecz przyjmowania tłuszczów (podwyższenie ich odsetka z 35 do 80-90% dziennej diety) . Jest to bardzo restrykcyjna zasada, ponieważ węglowodany są podstawowym źródłem energii człowieka, a tłuszcze pokrywają jedynie 70% zapotrzebowania na nią. Dłuższe przebywanie na diecie ektogenicznej może więc skutkować sennością oraz apatią. Z uwagi na produkcję w organizmie ciał ketonowych, często występują też: hipoglikemia, drażliwość oraz charakteryzująca się nieprzyjemnym zapachem moczu, potu i oddechu kwasica ketonowa nazywana ró1)nież utajoną..

Należy pamiętać, by nie spożywać mniej niż 50 gram węglowodanów dziennie, albowiem tyle potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania mózg człowieka. W tej dawce powinny znajdować się produkty zawierające przede wszystkim witaminy i błonnik, czyli owoce oraz warzywa.

To, że dieta ketogenna ma takie a nie inne działanie zdeterminowane jest faktem, iż na skutek przyjmowania do organizmu małej ilości węglowodanów, a dużej tłuszczów dochodzi w nim do tzw. procesu ketozy, czyli wytwarzania się produktów ubocznych spalania tłuszczu zwanych ciałami ketonowymi, o których mowa była nieco wyżej. Ich produkcja jest niezwykle korzystna dla wielu ludzkich organów – nerek, wątroby czy mózgu. Pojawienie się ketozy skutkuje wejściem w stan euforii, którego rezultatem jest m.in. zniwelowanie uczucia głodu, co czyni dietę niskowęglowodanową łatwiejszą w przestrzeganiu.

Fundamentem opisywanej diety jest, jak już zostało wspomniane, jedzenie tłuszczy. Nie mogą to jednak być każde tłuszcze. Rekomenduje się spożywanie kwasów omega-3 i omega-5, oleju i siemienia lnianego, a także oliwy z oliwek.

Chcąc stosować dietę ketogeniczną celem schudnięcia, dobrze jest pamiętać, że wystąpienie takiego jej efektu może być odłożone w czasie i mieć miejsce nawet po 8 tygodniach.

Podczas kuracji dietą niskowęglowodanową, istotne jest także picie dużych ilości wody.

Dieta ketogenna, jak wiele innych zalecana jest przede wszystkim osobom zdrowym, a wysoce niewskazana (przede wszystkim ze względu na możliwość zaistnienia niedoborów witamin i minerałów) ciężarnym, matkom karmiącym, ludziom starszym, a także mającym kłopoty z nerkami i wątrobą, które wspomniana dieta obciąża. Przed jej zaadaptowaniem, warto więc skonsultować się z lekarzem.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułDieta Zasadowa
Następny artykułDieta Lekkostrawna
DietaSOS
Najciekawsze publikacje dotyczące konkretnych diet a także porady umożliwiające skuteczne i bezpieczne odchudzanie i wiele innych ciekawych informacji przydatnych dla osób które szczupłą i dobrze zbudowaną sylwetką interesują się od dłuższego czasu jak i dla tych, którzy stawiają swoje pierwsze kroki w temacie FIT i pochodnych.