Nieżyjący już japoński dietetyk i autor kilku publikacji naukowych w tej dziedzinie, George Ohsawa stworzył wiele lat temu, bo w roku 1911 dietę, która inaczej niż większość schematów odżywiania nie nawiązuje do osobistych cech poszczególnych osób, ani też ich grup. Jest to plan konsumpcji, który wedle jego twórcy przynosi wszystkim stosującym go ludziom jednakowo pozytywne rezultaty. Mowa o diecie makrobiotycznej, która choć została wynaleziona nieco ponad 100 lat temu, to zachowywane w niej normy znane były już w starożytności. Korzystały z nich pierwsze wschodnie cywilizacje.

Opisywana terapia w swej fundamentalnej regule nawiązuje do kilku innych diet. Czerpie m.in. z diet ketogenicznej i rozdzielnej, albowiem tak jak one przewiduje łączenie ze sobą określonych grup pokarmowych oraz surowe przestrzeganie proporcji spożywanych składników żywnościowych, jakimi są, inaczej niż w przypadku alternatywnych sposobów żywienia, gdzie obowiązuje podział na węglowodany, tłuszcze oraz białka – . zboża, warzywa i inne rośliny (m.in. orzechy i nasiona strączkowe). Według jej założeń, te produkty winny stanowić odpowiednio: 40-55%, 25-35% i 5-10% dobowej racji żywnościowej.

Podłożem tej niskobiałkowej diety jest staranie się o utrzymanie zdrowej zależności pomiędzy obecnymi w ludzkim organizmie pierwiastkami Ying i Yang. Osiągnąć to można poprzez konsumowanie odpowiedniej żywności. Tak więc dozwolone (a wręcz szczególnie rekomendowane) są: niełuskane ziarna zbóż (przede wszystkim pszenicy, żyta, owca, kasz jaglanej, gryczanej oraz jęczmiennej, kukurydzy i brązowego ryżu), surowe, gotowane w wodzie albo na parze lub też blanszowane warzywa (z wyłączeniem bakłażanów, ziemniaków i pomidorów) oraz owoce, a także sushi, tofu, sos sojowy i rośliny strączkowe – fasola, ciecierzyca, soczewica, zielony i żółty groszek czy soja. Sporadycznie można też jeść ryby i inne owoce morza. Pić należy głównie wodę, kawę zbożową oraz tę uzyskiwaną z prażonego jęczmienia i zioła. Nie poleca się spożywania tłustych mięs, produktów nabiałowych, wyrobów cukierniczych, a także owoców tropikalnych, żywności rafinowanej („farbowanej”) oraz wysoce przetworzonej. Nie wolno pić gazowanych, alkoholowych i kofeinowych napojów, a także wykorzystywać ostrych przypraw, np. pieprzu.

Oprócz tego, co jemy, dobrze jest zwracać uwagę na sposób konsumowania. Warto robić to powoli, posiłki popijać po przynajmniej kwadransie i nie jeść < 3 godziny przed snem.

Z uwagi na powtarzalność tej diety, nie można stosować jej dłużej aniżeli 2 miesiące. Co prawda, jest ona bogata w błonnik – składnik spełniający ważną funkcję w procesie poprawiania perystaltyki jelit, a w konsekwencji przyspieszania trawienia, lecz trzeba pamiętać, iż organizm, który pozbawiono wartości odżywczych płynących z kwasów tłuszczowych pochodzenia zwierzęcego narażony jest na dolegliwości w postaci migren i ogólnego osłabienia. Wspomniany okres jednak w zupełności wystarczy, by nasze ciało się oczyściło a posiadana masa spadła nawet o 3 kg.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułDieta Skandynawska
Następny artykułDieta księżycowa
DietaSOS
Najciekawsze publikacje dotyczące konkretnych diet a także porady umożliwiające skuteczne i bezpieczne odchudzanie i wiele innych ciekawych informacji przydatnych dla osób które szczupłą i dobrze zbudowaną sylwetką interesują się od dłuższego czasu jak i dla tych, którzy stawiają swoje pierwsze kroki w temacie FIT i pochodnych.