Nacje skandynawskie to narody, które mogą poszczycić się prawdziwą długowiecznością. Średnia wieku obywateli tych krajów sięga 80 lat, a wiele osób nawet przekracza tę granice. Nic więc dziwnego, że obok wielu innych kuracji żywieniowych, których schematy nawiązują do regionów, z jakich się wywodzą (przykładem może być dieta śródziemnomorska), pojawiła się również tzw. dieta skandynawska zwana inaczej nordycką albo północną. Jak nietrudno wywnioskować, zakłada ona spożywanie pokarmów, których główne złoża znajdują się na terenach Danii, Szwecji i Norwegii.

Fundament opisywanej terapii to ciemne pieczywo wypiekane z mąki razowej. W Szwecji jest ono znane jako vollkombrot, a w Danii – pod nazwą smorrebrod. W smaku przypomina popularny w naszym kraju pumpernikiel. Jest ono bogatym źródłem włókien pokarmowych, które z kolei posiadają dużo błonnika – składnika usprawniającego pracę jelit, a co za tym idzie, trawienie. Oprócz niego, w diecie północnej powinny dominować tłuste morskie ryby mające dużą zawartość kwasów omega-3 oraz witaminy D, która wzmacnia nasze kości i zęby.


odchudzanie slimetrolInternauci polecają: SLIMETROL na wydajne odchudzanie, tabletki wybrane przez naszych czytelników numerem 1 na rynku w Polsce!
Dowiedz się więcej i schudnij nawet do 14kg w w kilka tygodni–kliknij!



Kuracja nordycka przewiduje znaczne ograniczenie konsumowania nasyconych kwasów tłuszczowych pochodzenia zwierzęcego, a zastępować je nakazuje roślinnymi tłuszczami – jedno i wielonienasyconymi. Z tej przyczyny, warto przebywając na wspomnianej diecie wystrzegać się jedzenia tłustych mięs, produktów nabiałowych i drobiu, a w ich miejsce przyjmować kwasy tłuszczowe z roślin. Są one zawarte w różnego rodzaju olejach. Rekomenduje się także spożywanie dziczyzny, której cennym źródłem są lasy Skandynawii.

W przestrzeganiu zasad terapii skandynawskiej istotne jest także konsumowanie roślin strączkowych (groch, fasola, ciecierzyca), warzyw korzeniowych )buraki, marchew, kapusta, brukselka, ziemniaki czy ogórki)  i owoców – borówek, malin, gruszek i jabłek.

Oprócz tego, jaką żywność spożywa się na diecie północnej, istotnym jest, skąd ona pochodzi. Szczególnie wskazane są produkty z upraw ekologicznych i terenów niezdobytych, a więc nieskażonych obecnością człowieka.

Wedle zaleceń tej diety, posiłki należy spożywać bez pośpiechu i nie rozpraszając się.

Istnieją 3 modyfikacje diety skandynawskie. Tyle, ile państw leży w tym regionie. Duński model żywienia jest nieco bardziej modernistyczny. Dominują w nim marynaty i pasztety. Kuchnia Szwedów to przede wszystkim ryby i chudy nabiał, a Norwegowie cenią sobie połączenie powyższych sposobów odżywiania.

Dla wzmocnienia efektów stosowania wspomnianej diety, korzystnym jest podejmowanie umiarkowanych aktywności fizycznych.

Jak widać, kuracja nordycka sprawia dobre wrażenie. Spożywane podczas przebywania na niej produkty stymulują pracę układu sercowo naczyniowego, zapobiegając miażdżycy, a witaminy, jakie zawierają poprawiają wygląd włosów, skóry (zapewniają ich odpowiednie nawilżenie) i paznokci, a także wzmacniają system odpornościowy. Ponadto terapia ta edukuje w zakresie zdrowego żywienia. Jedynym jej minusem może być kosztowność pokarmów, których jedzenie ona determinuje.

DietaSOS
Najciekawsze publikacje dotyczące konkretnych diet a także porady umożliwiające skuteczne i bezpieczne odchudzanie i wiele innych ciekawych informacji przydatnych dla osób które szczupłą i dobrze zbudowaną sylwetką interesują się od dłuższego czasu jak i dla tych, którzy stawiają swoje pierwsze kroki w temacie FIT i pochodnych.