Dieta śródziemnomorska wzięła swoją nazwę od regionu z którego się wywodzi i gdzie jest najbardziej popularna. Są to kraje basenu Morza Śródziemnego, czyli Francja, Włochy i Hiszpania. Inne określenia tej diety to: dieta naturalna oraz dieta 1200 kalorii. Odnoszą się one do reguł opisywanego stylu odżywiania – tego, że obowiązuje w nim jedzenie przede wszystkim produktów pochodzenia ekologicznego oraz faktu, iż podczas stosowania diety śródziemnomorskiej rekomenduje się dobowe przyjmowanie max. 1200 kcal oraz 40 g tłuszczu. Dzięki tym zasadom, wspomniana dieta wyczerpuje zarówno słownikowe, jak i powszechnie rozumiane znaczenie tego słowa. Jest bowiem planem odżywiania (wskazanym dla każdego, ale przede wszystkim dla osób borykających się z nadciśnieniem), ale również pozwala zachować zdrowie oraz szczupłą sylwetkę, a nawet zrzucić kilka kilogramów. Jej inne zalety dotyczą faktów, iż owa dieta nie jest restrykcyjna, bowiem pozwala zaspokoić głód i dobowe zapotrzebowanie energetyczne organizmu, a także, że spożywane w niej produkty są lekkostrawne.

Dieta naturalna, jak wskazuje jej nazwa opiera się przede wszystkim na spożywaniu żywności pochodzenia roślinnego. Zaleca się w niej więc konsumowanie dużych ilości warzyw i owoców (mogą być suszone, ale, podobnie jak orzechy warto je ograniczać, bo zawierają dużo kalorii), które są bogatym źródłem witamin i minerałów, a także błonnika, sięganie po kasze i makarony, których jednak nie należy polewać tłustymi, tuczącymi sosami oraz jedzenie ciemnego i pełnoziarnistego pieczywa, zawierającego, podobnie jak owoce sporo błonnika. Wystrzegać trzeba się głównie białego pieczywa i słodyczy, albowiem są one wysokokaloryczne. Można również spożywać rośliny strączkowe.


odchudzanie slimetrolInternauci polecają: SLIMETROL na wydajne odchudzanie, tabletki wybrane przez naszych czytelników numerem 1 na rynku w Polsce!
Dowiedz się więcej i schudnij nawet do 14kg w w kilka tygodni–kliknij!



Przebywając na opisywanej diecie, dobrze jest pić dużo niegazowanej wody mineralnej, a raz dziennie szklankę czerwonego wytrawnego wina – niweluje ono poziom złego cholesterolu,  inne alkohole natomiast ograniczyć do minimum. Stanowczo nie wolno przyjmować słodzonych, gazowanych napojów.

Opisywany plan odżywiania zakłada unikanie tłustych wędlin i nasyconych tłuszczów pochodzenia zwierzęcego (masło, smalec, słonina), które dobrze jest zastępować tłuszczami roślinnymi, a także konsumować duże ilości ryb – są one bogate w kwasy tłuszczowe omega-3 i innych owoców morza. Z jadłospisu warto wyeliminować tłuste, czerwone mięso, a zamiast niego jeść białe (np. kurczaka).

Do przyprawiania potraw, osoby przestrzegające diety 1200 kalorii powinny używać tzw. „naturalnych antybiotyków”, czyli cebuli i czosnku.

Podobnie jak w wielu innych dietach, a nawet w zwyczajnym planie zdrowego odżywiania, istotne są techniki kulinarnej obróbki potraw. Należy ograniczyć smażenie na rzecz pieczenia w folii lub rękawie, na grillu albo na ruszcie oraz gotowania – na parze i w wodzie.

We wspomnianej diecie, trzeba też redukować spożycie tłustych produktów nabiałowych – pełnego mleka i serów.

Ostatnia zasada diety śródziemnomorskiej nie odnosi się bezpośrednio do jedzenia – dobrze jest stosując się do niej, redukować stres.

DietaSOS
Najciekawsze publikacje dotyczące konkretnych diet a także porady umożliwiające skuteczne i bezpieczne odchudzanie i wiele innych ciekawych informacji przydatnych dla osób które szczupłą i dobrze zbudowaną sylwetką interesują się od dłuższego czasu jak i dla tych, którzy stawiają swoje pierwsze kroki w temacie FIT i pochodnych.